شناسه خبر : 82954
سه شنبه 04 خرداد 1400 , 11:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به مناسبت سالگرد فتح خرمشهر

از جانبازان و ایثارگران عملیات "بیت المقدس" تجلیل به عمل آمد

چهاردهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران و جانبازان، ویژه برنامه سوم خردادماه، روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی در سالروز عملیات غرورآفرین "الی بیت‌المقدس" با حضور حجت الاسلام شکری، نماینده ولی فقیه در بنیادشهید و امور ایثارگران، مهندس سعید اوحدی...

فاش نیوز - چهاردهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران و جانبازان، ویژه برنامه سوم خردادماه، روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی در سالروز عملیات غرورآفرین "الی بیت‌المقدس" با حضور تعدادی از یادگاران و جانبازان این عملیات، برگزارشد.

به گزارش خبرنگار ما، چهاردهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران و جانبازان، ویژه برنامه سوم خردادماه، روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی در سالروز عملیات غرورآفرین "الی بیت‌المقدس" با حضور حجت الاسلام شکری، نماینده ولی فقیه در بنیادشهید و امور ایثارگران، مهندس سعید اوحدی، معاون رییس جمهور و رییس بنیادشهید، سردار مرتضی قربانی، و تعدادی از جانبازان برگزار گردید.

در این مراسم که عده‌ای از مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز حضور داشتند و به صورت وبیناری برگزار شد، با روسای بنیاد چهار استان یزد، آذربایحان غربی، لرستان و خوزستان ارتباط تصویری برقرار گردید.

مهندس اوحدی رییس بنیاد شهید و امورایثارگران، طی سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدا، جانبازان 8 سال دفاع مقدس، به ویژه شهدا و جانبازان عملیات آزادسازی خرمشهر گفت: خداوند را شاکر هستیم که امروز مجلسی در خور شان شهدا و ایثارگران برگزارشد.

وی در ادامه افزود: در عملیات آزادسازی خرمشهر رشادت ها و حماسه های زیادی توسط رزمندگان اسلام مقابل دشمن بعثی تا دندان مسلح که مورد حمایت استکبار جهانی بود انجام گرفت که جا دارد این پیروزی را به همه ملت ایران و رزمندگان و ایثارگران تبریک بگوئیم.

اوحدی خاطرنشان کرد: عملیات الی بیت‌المقدس، عملیات بزرگی بود، به طوری که بر روی رودخانه کارون پلی به عرض 250متر، 5 پل زدیم تا رزمندگان بتوانند از روی آن عبور کنند. بیشترین تعداد اسیر در این عملیات گرفته شد؛ به طوری که امکانات ترابری برای انتقال آنها به  دیگرشهرها را نداشتیم.
رییس بنیادشهید و امورایثارگران همچنین با اشاره به سخن تاریخی حضرت امام که فرمودند مسیر قدس از کربلا می گذرد نیز با صراحت بیان داشت: اگر پس از عملیات بیت‌المقدس جنگ را ادامه نمی دادیم صدام به اهداف خود که قلدری در منطقه و براندازی جمهوری اسلامی بود می رسید؛ به طوری که عزت و شرف امروز را نداشتیم و شاهد پیروزی مقتدرانه فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی هم نبودیم؛ و امروز شاهد تحقق این حرف مام (ره)هستیم.

در بخش دیگری از مراسم چهاردهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران فتح خرمشهر، معاون فرهنگی بنیادشهید نیز با گرامیداشت این روز بزرگ گفت: امروز امنیت و اقتدار کشورمان را مدیون رشادت ها و ایثارگری های رزمندگان، جانبازان و شهدای عزیزمان هستیم. جنگ 11روزه مقاومت مردم غزه در برابر صهیونیست ها به برکت فرهنگ حماسه و ایثار دلاوران کشورمان در دفاع مقدس به پیروزی رسیده است.    

سردار حاج مرتضی قربانی، از فرماندهان عملیات بیت‌المقدس و یکی از میهمان ویژه این مراسم بود که وی نیز  با اشاره به ایثارگری ها و رشادت های رزمندگان در این عملیات و فتح بزرگ خاطرنشان کرد: همانطور که امام فرمودند، خرمشهر را خدا آزاد کرد، باید اذعان داشت، رزمندگان با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) و رهبری امام خمینی (‌ره) این فتح بزرگ را کسب کردند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با یادآوری خاطره آزادسازی خرمشهر در سال 1361 گفت: ما در این روز آنقدر شهید دادیم که بچه ها پیکر شهدا را روی هم گذاشته بودند و پشت آن سنگر گرفته بودند. با این رشادت ها بود که در طی 72ساعت نبرد، اجازه ندادیم یک تانک دشمن وارد شهر شود  و یا یک متجاوز بعثی فرار کند. پس از آن زمانی که با تعدادی از فرماندهان خدمت حضرت امام خمیی(ره) رسیدیم و ورود به شهر بصره را با ایشان درمیان گذاشتیم ایشان گفتند نباید از دست زن و بچه های بصره خون بریزد، ملاک ما تقوا و جهاد است.

در اثنای از مراسم فرصت یافتم تا با افتخار و به صورت اختصاصی درخدمت "سید محمد مدنی" از جانبازان نخاعی کشورمان و از حماسه آفرینان و یادگاران فتح آفرین آزادسازی خرمشهر که در این مراسم حضور داشتند نیز گفت و گویی داشته باشم.

این جانباز دفاع مقدس از سوم خرداد 1361 و آزادسازی خرمشهر اینگونه روایت می کند: بنده افتخار این را داشتم که در سن 20 سالگی در منطقه شلمچه در عملیات بیت المقدس که منجر به فتح خرمشهر شد، حضور داشته باشم. رویدادهایی که دیده شد اما قابل توصیف نیست؛ مگر کسانی که این وقایع را به چشم دیده اند. فرانسوی ها، مصری ها و ... شهر را به گونه ای ساخته بودند که بتوانند برای بیست سال در آن بمانند؛ بدون آنکه دست ایرانی ها به آن برسد. شما ببینید چقدر غرورآفرین است برای بچه رزمندگانی  که اکثریت معدل سنی آنها زیر بیست سال و  فرمانده هان آنان به سن بیست و پنج سال هم نمی رسید، بدون تجهیزات و با دستان واقعا خالی، که بعضا پوتین و اسلحه هم نداشتد، خوراک و غذا، تجهیزات زیر صفر بود؛ به طوری که خاطرم هست، فشنگ ها را داخل وانت ریخته بوند، جمعی از ما حتی جیبی که بتوانیم فشنگ را در آن بریزیم نداشتیم. بنابراین به ما می گفتند دکمه های پیراهنتان را باز کنید، آنوقت با بیل قشنگ ها را داخل پیراهنمان می ریختند.

با این وضعیت دست خالی، اما قلب های مملو از ایمان که اگر دست خداوند در کار نبود، پیروزی محقق نمی شد. که خود عراقی ها در نوشته ها و اسنادی که از آنان منتشر شده، به این موضوع اذعان دارند که "ایرانی ها اقلیتی نظامی و اکثریت افراد عادی، طلبه و دانش آموز بودند که حتی لباس رزم هم نداشتند و همانند گوسفندانی که به یک مرتفع سرسبز و خوش آب و هوا رسیده باشد، برای رسیدن به شهادت با شوق پیش می آمدند و آن را به آغوش می کشیدند و گلوله ای به آنان اثر نمی کرد و از مرگ هراسی نداشتند."

این جانباز دفاع مقدس در ادامه ضمن بزرگداشت این روز بزرگ متذکر شد: امروز روز بزرگی است. ای کاش ملت ما بزرگی این روز را قدر می دانستند؛ چرا که خون 6000 جوان رشید در این عملیات بر زمین ریخته شده و نباید از این مسئله به سادگی عبور کرد.

وی در ادامه با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری، درباره انتخاب اصلح، گفت:

بنده معتقدم اگر سه گزینه حضور، سیستم دفاعی و مقاومت که در زمان دفاع مقدس مهمترین عوامل در پیروزی بود در همه ابعاد زندگی  اجتماعی و فردا روزی که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را در پیش رو داریم، حاکم باشد، افرادی که قرار است بر مسند قدرت بنشینند و اگر انقلاب اسلامی با آن عقبه دفاعی پیش برود، این راه مستدام می ماند.

وی اظهار داشت: از مردم تقاضا دارم حضور آگاهانه داشته باشند و افرادی را انتخاب کنند که سنخیتی با دوران دفاع مقدس داشته باشند.

در پایان چهاردهمین کنگره تجلیل از یادگاران و حماسه‌آفرینان فتح خرمشهر، از آزاده سرافراز "مهدی طحانیان"، و جانبازان "داود نارنجی‌‌نژاد"، "سیدمحمد مدنی "، "علیرضا کریمی"، "صفت‌الله حسینی"، "احمد بیگلر"و "محمود مرندی" تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این مراسم، سردار مرتضی قربانی به پاس تلاش در جهت نشر فرهنگ ایثار و شهادت، از سوی انجمن خادمان شهدای مدافع حرم، مفتخر به دریافت خلعت خادم الشهدایی شد و کتاب «روایت عشق از آنان که ماندند» و تابلوی مزین به تصاویر شهدا به وی اهدا گردید.

| صنوبر محمدی

اینستاگرام
ایکاش حاج مرتضی این سایت رابشناسدوسری بزندواین کامنت حقیــــرراببیندکه ازایشـــــان هم گلایه دارم وهم انتقـــــــاد

که چرادرمحافل ومجالسی که بناست تشریف ببرندازقبل یادی

نمیکنندازدوستــــان ورزمندگانی که کاملاگمنام مانده اندمثلامن

بعنوان فرزندشهیدی که ازپیشکسوتان جنگ بوده ودرمهرماه59

بمنطقه شوش اعزام شده وسال شصت همین حاج مرتضی

ایشان راهمراه شهیدانی مثل حسینعلی ترکی واسدالله کیـــانی

درمنطقه جنگی شوش میبیندوخودحاج مرتضی هم همان جـــا

بمبارزه باصدامیان میپردازدوهمراه این شهیدان بوده که چنـد

سالیست همیشه من این حاج مرتضی راهمه جادنبال کــردم

که شایدنامی ازاین شهدابیاوردکه تااین لحظه محقق نشــده

من نمیدانم چه کسی بایدیادونام وخاطره شهدایمان رازنــده

نگه دارداگرخدایی ناکرده حاج مرتضی عمرشان پایان بیابد

وآن لحظات وآن نفرات رایکبارتعریف نکندوتکریم نکندآیـــــا

بعدازهمرزمان شهداکسی هست برای نسل بعدی شهــــــدا

رامعرفی کند بنظرم نه نیست واین درداست که یادشهدای ما

بفراموشی سپرده شودبخاطرکمکاری ما.
عزیزم من و انانی که برای این خاک خون وجون دادیم فراموش شدیم چیزی هم بدهکار یم میگن می خواستین نروید حالا نه سلامتی داریم نه مالی جوانی مون که اونمقع رفت از خودم حخالت می کشم انشا ایندگان ما را بفهمند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi